• Wydarzenia edukacyjne 5D

    _ _ _

    1. Popiół i diament 5D

    Teatralna lekcja historii jako podróż w czasie, do dnia, w którym dzieje się akcja filmu „Popiół i diament”, w reżyserii Andrzeja Wajdy z 1958 roku. Młodzi widzowie zostali przeniesieni do 8 maja 1945. Stali się świadkami lub (anty)bohaterami tamtych dni.

    © Dolnośląski Instytut Doradczy / Fundacja Katarynka
    2014 – 2017

     

    1.1. Relacja z akcji
    Prezentacja o charakterze wydarzenia.

  •  

    Teatralne elementy pokazu 5D:

    a). powitanie i oprawa widzów
    b). poszukiwania żołnierza AK
    c). symultaniczna scena przed ekranem
    d). przesłuchania widzów

     

    Wzrok i słuch to zmysły wiodące w uczeniu się, w aspekcie integracji sensorycznej.

    Wykorzystując techniki dostosowania treści kultury dla osób niepełnosprawnych sensorycznie, powstała idea produkcji wydarzeń edukacyjnych 5D, dla uczniów szkół średnich.

    „Popiół i diament 5D” to była podróż w czasie, do 8 maja 1945 roku – dostępna po okazaniu przepustki. 12 aktorów, pomieszanie filmu z teatrem, interakcja z widzami, którzy stali się bohaterami tamtych wydarzeń. Wśród publiczności ukrywał się żołnierz AK, dodając dramaturgii – kreował interakcję w widzami.

    Celem wydarzenia było odejście od nauki pamięciowej na rzecz koncentracji na przyczynowości, kreatywności i przełamywaniu schematów.

    To ostatni dzwonek, aby porozmawiać z prawdziwymi świadkami tamtych wydarzeń.

  •  

     

    1.2. Powstanie warszawskie
    Krótka informacja o wydarzeniu w formie teledysku.

  •  

    72 pokazy – niemal 10 tysięcy uczniów odbyło symboliczną podróż w czasie. Reakcje młodzieży mówiły same za siebie: „Dlaczego tak? Jak to możliwe, przecież to koniec wojny? Wrócę do domu i zapytam dziadka.

    Wywiady przeprowadzone po pokazach pokazały, że spektakl stał się inspiracją dla uczniów do rozmów z rodzicami i starszymi krewnymi o historii Polski. Młodzież zaczęła też samodzielnie weryfikować, czy to, co zobaczyli i odczuli, jest zgodne z prawdą historyczną.

     

    Recenzja

    „Siedzenie w ciemnym pomieszczeniu, strach, że ktoś może w każdej chwili przyjść i przeszukać twoją torebkę, konspiracja z gośćmi od ulotek – bardzo klimatyczne. Zrozumiałam, że nie ważne, czy to przeszłość, czy przyszłość – ludzka psychika jest taka sama. Te same wartości kierowały nami w przeszłości, dzisiaj i będą kierować za 100 lat.

    Naprawdę irytujący był fakt, że nie mogłam skupić się na oglądanym filmie i mogę jedynie powiedzieć: „wiem o co chodziło”.

    Chodziło o zachęcenie nas do obejrzenia całego film, bądź przeczytania książki, która jest w kanonie lektur nieobowiązkowych. Zgłębienia całej historii. 

    Mimo świadomości, że to tylko przedstawienie, że zaraz wrócimy do domu,  że możemy wrócić z tej podróży … wiedząc w jakich realiach żyli nasi dziadkowie.”

    ~ Noyn

  •  

    _ _ _

    2. Test pilota Pirxa 5D

    Multimedialna adaptacja prozy Lema, jako pokaz specjalny filmu „Test pilota Pirxa”, w reżyserii Marka Piestraka z 1978 roku. Pokaz w oprawie wizualnej z muzyką na żywo oraz innowacjami z zakresu dostępności kultury dla osób z niepełnosprawnościami.

    © ESK Wrocław 2016 / Fundacja Katarynka 2015
    Partnerzy: CeTA / PFRON / MKiDN / DID

     

    2.1. Multimedia
    Fragment wydarzenia w pełnej oprawie.

  •  

    Multimedialne składowe pokazu 5D:

    a). muzyka na żywo z instrumentami z lat 70
    b). muzyka instrumentalna 5:1
    c). wizualne na 4 ekranach
    d). autorska audiodeskrypcja na kanale FM

     

    Mocny i bez barier powrót filmu do atelier byłej wrocławskiej wytwórni filmowej.

    To poszukiwanie bodźców, wibracji, nasilenia wrażeń, które pobudzą zmysły wszystkich odbiorców – tak, aby każdy mógł poczuć i dotknąć filmu dzięki naprawdę mocnym dźwiękom, światłu i multimediom.

    Przełamywanie granic percepcji oraz ograniczeń w odbiorze przez pełno i niepełnosprawne zmysły.

  •  

     

    2.2. Do widzenia komandorze
    Scena finałowa z pokazu filmu.

  •  

    _ _ _

    3. Lalka 5D

    Interaktywna lekcją języka polskiego, do realizacji której wykorzystano fragmenty filmu „Lalka” w reżyserii Jerzego Hoffmana z 1968 roku.

    © Dolnośląski Instytut Doradczy
    Partnerzy: Fundacja Katarynka / CeTA
    2016 – 2017

     

    3.1. Wzrok (R) i słuch (L)
    Scena początkowa pokazu.

  •  

    Interaktywne składowe pokazu 5D:

    a). muzyka ilustracyjna na kanale FM
    b). wizualne na 2 ekranach
    c). autorska audiodeskrypcja R/L na kanale FM
    d). napisy uroszczone z wprowadzeniem do epoki

    Proza Prusa to lektura obowiązkowa od 1938 roku. Jest prawie zawsze na maturze. Uczniowie nie chcą jej czytać – bo to gruba książka.

     

    Jak pobudzić pamięć wzrokową i słuchową? Która półkulę mózgu masz dominującą?

    Takie pytanie usłyszeli widzowie na koniec. Wydarzenie było pretekstem, do tego – aby uczniowie zastanowili się, czy dobrze wybrali kierunek studiów.

  • . . .