-
Wydarzenia edukacyjne 5D
_ _ _
1. Popiół i diament 5D
Teatralna lekcja historii jako podróż w czasie, do dnia, w którym dzieje się akcja filmu „Popiół i diament”, w reżyserii Andrzeja Wajdy z 1958 roku. Młodzi widzowie zostali przeniesieni do 8 maja 1945. Stali się świadkami lub (anty)bohaterami tamtych dni.
© Dolnośląski Instytut Doradczy / Fundacja Katarynka
2014 – 20171.1. Relacja z akcji
Prezentacja o charakterze wydarzenia. -
Teatralne elementy pokazu 5D:
a). powitanie i oprawa widzów
b). poszukiwania żołnierza AK
c). symultaniczna scena przed ekranem
d). przesłuchania widzówWzrok i słuch to zmysły wiodące w uczeniu się, w aspekcie integracji sensorycznej.
Wykorzystując techniki dostosowania treści kultury dla osób niepełnosprawnych sensorycznie, powstała idea produkcji wydarzeń edukacyjnych 5D, dla uczniów szkół średnich.
„Popiół i diament 5D” to była podróż w czasie, do 8 maja 1945 roku – dostępna po okazaniu przepustki. 12 aktorów, pomieszanie filmu z teatrem, interakcja z widzami, którzy stali się bohaterami tamtych wydarzeń. Wśród publiczności ukrywał się żołnierz AK, dodając dramaturgii – kreował interakcję w widzami.
Celem wydarzenia było odejście od nauki pamięciowej na rzecz koncentracji na przyczynowości, kreatywności i przełamywaniu schematów.
To ostatni dzwonek, aby porozmawiać z prawdziwymi świadkami tamtych wydarzeń.
-
1.2. Powstanie warszawskie
Krótka informacja o wydarzeniu w formie teledysku. -
72 pokazy – niemal 10 tysięcy uczniów odbyło symboliczną podróż w czasie. Reakcje młodzieży mówiły same za siebie: „Dlaczego tak? Jak to możliwe, przecież to koniec wojny? Wrócę do domu i zapytam dziadka.
Wywiady przeprowadzone po pokazach pokazały, że spektakl stał się inspiracją dla uczniów do rozmów z rodzicami i starszymi krewnymi o historii Polski. Młodzież zaczęła też samodzielnie weryfikować, czy to, co zobaczyli i odczuli, jest zgodne z prawdą historyczną.
Recenzja
„Siedzenie w ciemnym pomieszczeniu, strach, że ktoś może w każdej chwili przyjść i przeszukać twoją torebkę, konspiracja z gośćmi od ulotek – bardzo klimatyczne. Zrozumiałam, że nie ważne, czy to przeszłość, czy przyszłość – ludzka psychika jest taka sama. Te same wartości kierowały nami w przeszłości, dzisiaj i będą kierować za 100 lat.
Naprawdę irytujący był fakt, że nie mogłam skupić się na oglądanym filmie i mogę jedynie powiedzieć: „wiem o co chodziło”.
Chodziło o zachęcenie nas do obejrzenia całego film, bądź przeczytania książki, która jest w kanonie lektur nieobowiązkowych. Zgłębienia całej historii.
Mimo świadomości, że to tylko przedstawienie, że zaraz wrócimy do domu, że możemy wrócić z tej podróży … wiedząc w jakich realiach żyli nasi dziadkowie.”
~ Noyn
-
_ _ _
2. Test pilota Pirxa 5D
Multimedialna adaptacja prozy Lema, jako pokaz specjalny filmu „Test pilota Pirxa”, w reżyserii Marka Piestraka z 1978 roku. Pokaz w oprawie wizualnej z muzyką na żywo oraz innowacjami z zakresu dostępności kultury dla osób z niepełnosprawnościami.
© ESK Wrocław 2016 / Fundacja Katarynka 2015
Partnerzy: CeTA / PFRON / MKiDN / DID2.1. Multimedia
Fragment wydarzenia w pełnej oprawie. -
Multimedialne składowe pokazu 5D:
a). muzyka na żywo z instrumentami z lat 70
b). muzyka instrumentalna 5:1
c). wizualne na 4 ekranach
d). autorska audiodeskrypcja na kanale FMMocny i bez barier powrót filmu do atelier byłej wrocławskiej wytwórni filmowej.
To poszukiwanie bodźców, wibracji, nasilenia wrażeń, które pobudzą zmysły wszystkich odbiorców – tak, aby każdy mógł poczuć i dotknąć filmu dzięki naprawdę mocnym dźwiękom, światłu i multimediom.
Przełamywanie granic percepcji oraz ograniczeń w odbiorze przez pełno i niepełnosprawne zmysły.
-
2.2. Do widzenia komandorze
Scena finałowa z pokazu filmu. -
_ _ _
3. Lalka 5D
Interaktywna lekcją języka polskiego, do realizacji której wykorzystano fragmenty filmu „Lalka” w reżyserii Jerzego Hoffmana z 1968 roku.
© Dolnośląski Instytut Doradczy
Partnerzy: Fundacja Katarynka / CeTA
2016 – 20173.1. Wzrok (R) i słuch (L)
Scena początkowa pokazu. -
Interaktywne składowe pokazu 5D:
a). muzyka ilustracyjna na kanale FM
b). wizualne na 2 ekranach
c). autorska audiodeskrypcja R/L na kanale FM
d). napisy uroszczone z wprowadzeniem do epokiProza Prusa to lektura obowiązkowa od 1938 roku. Jest prawie zawsze na maturze. Uczniowie nie chcą jej czytać – bo to gruba książka.
Jak pobudzić pamięć wzrokową i słuchową? Która półkulę mózgu masz dominującą?
Takie pytanie usłyszeli widzowie na koniec. Wydarzenie było pretekstem, do tego – aby uczniowie zastanowili się, czy dobrze wybrali kierunek studiów.
-
. . .